THE CONSTRUCTION OF STUDENT IDENTITIES IN RURAL YOUTH

Authors

  • José Eduardo Cifuentes Garzón Estudios en Alta Investigación Posdoctoral en Educación, Ciencias Sociales e Interculturalidad de la Universidad Santo Tomás, Colombia https://orcid.org/0000-0002-5602-957X

Abstract

This article reports the conceptions of rural student identity by young people from a public educational institution in Cundinamarca, Colombia. From a socio-critical paradigm based on a qualitative approach and by means of visual methods, social cartographies of 16 high school students were developed. As a result, four aspects are highlighted: place of origin, appreciation for the countryside, personal characteristics, and aspirations to be someone in life. It is concluded that the visibilization of the identity construction of young rural students contributes to their recognition as social subjects with agencies and resistances.

Keywords:

RURAL STUDENT, YOUTHS, IDENTITIES

Author Biography

José Eduardo Cifuentes Garzón, Estudios en Alta Investigación Posdoctoral en Educación, Ciencias Sociales e Interculturalidad de la Universidad Santo Tomás, Colombia

Estudios en Alta Investigación Posdoctoral en Educación, Ciencias Sociales e Interculturalidad de la Universidad Santo Tomás, Colombia; especialidad posdoctoral en Liderazgo y Gestión de la Educación Universitaria del Universitario Tecnológico Universitam de México; doctor en Educación y Sociedad de la Universidad de La Salle; magister en Pedagogía de la Universidad de La Sabana; especialista en Gerencia Educativa de la Corporación Universitaria Minuto de Dios y licenciado en Educación Básica con énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Actualmente es rector de una institución pública del Departamento de Cundinamarca-Colombia. Correo electrónico: josecifuentes1980@gmail.com