Between the Social Revolt and the Pandemic: the construction of Chilean youths from academic and scientific perspectives

Authors

  • Diego Aniñir Manríquez Universidad de Chile
  • Eliané Martínez Díaz Universidad de Chile
  • Paulina Castillo Universidad de Chile; Universidad Autónoma de Barcelona
  • Leonardo Alarcón Universidad de Chile
  • Yadira Palenzuela Fundora Universidad de Chile
  • Claudia Castilla Garcia Universidad de Chile

Abstract

A documentary review of the academic and institutional production between October 2019 and April 2021 in relation to Chilean youths during the Social Revolt and the Covid-19 pandemic is presented in this article, aiming to generate knowledge about the construction of youths from the academic and institutional knowledge related to these events. The analysis was developed from 3 categories evidenced as central in this production: social control, political action, and affectivities. We conclude by sharing some analytical and epistemic clues that we consider relevant to address the tensions and reflections on youths at this time of crisis.

Keywords:

collective action, social control, affectivities, youths

Author Biographies

Diego Aniñir Manríquez, Universidad de Chile

Sociólogo; Magister© Estudios Latinoamericanos, Universidad de Chile. Integrante del Núcleo de Investigación y Acción en Juventudes, Universidad de Chile. Correo electrónico: diego.aninir@gmail.com

Eliané Martínez Díaz, Universidad de Chile

Antropóloga; Magister© Ciencias Sociales Mención Sociología de la Modernización, Universidad de Chile. Integrante del Núcleo de Investigación y Acción en Juventudes, Universidad de Chile. Correo electrónico: eliane.dmartinezd@gmail.com

Paulina Castillo, Universidad de Chile; Universidad Autónoma de Barcelona

Psicóloga; Magíster en Ciencias Sociales mención Sociología de la Modernización, Universidad de Chile. Doctora© Universidad Autónoma de Barcelona. Integrante del grupo de Investigación Globalisation, Education and Social Policies, UAB. Núcleo de Investigación y Acción en Juventudes, Universidad de Chile. Correo electrónico: paulinacastillo.h@gmail.com

Leonardo Alarcón, Universidad de Chile

Licenciado en Sociología, Universidad de Chile. Integrante del Núcleo de Investigación y Acción en Juventudes, Universidad de Chile. Correo electrónico: leonardo.alarcon.v@gmail.com

Yadira Palenzuela Fundora, Universidad de Chile

Psicóloga y Máster en Psicología Educativa, Universidad de La Habana, Cuba. Magíster en Análisis Sistémico Aplicado a la Sociedad y Doctora en Psicología por la Universidad de Chile. Integrante del Núcleo de Investigación y Acción en Juventudes, Universidad de Chile y Miembro de GT Infancia y Juventudes de CLACSO. Correo electrónico: ypalenzuela@gmail.com

Claudia Castilla Garcia, Universidad de Chile

Psicóloga; Máster en Teoría y Metodología de las Ciencias Sociales; Doctora en Ciencias Sociales. Integrante del Núcleo de Investigación y Acción en Juventudes, Universidad de Chile. Correo electrónico: claudiacastillagarcia@gmail.com